نورد چیست؟ آشنایی با انوع نورد و مزایای هر کدام راه ساخت | fouladgostar

نورد چیست؟ آشنایی با انوع نورد و مزایای هر کدام راه ساخت | fouladgostar

اصفهان فنر فعالیت خود را با تولید انواع فنر در سال ۱۳۷۳ در زمینه ی تولید فنرهای مبلی و فنر کارخانه مفتول صندلی آغاز نمود. در سال ۱۳۸۱وارد حیطه تولید فنر صنعتی شد و در حال حاضر با حضور در حیطه ساخت فنر کشاورزی ، فنر خودرویی ، فنر ریلی و … نقش پر رنگ تری را در صنعت ایفا می کند. انجام نورد در حقیقت همان عبور دادن تکه‌ای از ماده در بین 2 غلتک است. به خاطر فشار شدیدی که از دو غلتک به آن ماده وارد می شود، ضخامت آن ماده کاهش پیدا می کند.

  • برای درج آگهی رایگان، شما می توانید در سایت شهر24 آگهی مربوط به کسب و کارتان (آگهی استخدام – آگهی ملک – آگهی خودرو) را به صورت کاملا رایگان ثبت کنید.
  • برخی از پلیمرها و فلزات در دمای اتاق دارای خاصیت موم سانی هستند و شکل پذیری آن ها امکان پذیر است اما همه ی فلزات و پلیمرها چنین خاصیتی ندارند بنابراین برای این دسته از مواد از نورد گرم استفاده میشود؛ درمورد نورد گرم توضیحات لازم را خواهیم داد.
  • به دلیل اینکه در اثر تبلور مجدد، استحکام تسلیم به‌ صورت کاملا مشخصی کم می شود؛ بنابراین در فرایند نورد گرم نیروی لازم برای فرایند نورد قطعات بزرگ کاهش مشخصی دارد.
  • همچنین مفتول فنر باید در برابر خوردگی، حرارت بالا، اسیدها و قلیاها و رطوبت و تنش پیچشی مقاومت بالایی داشته باشد.
  • انجام نورد در حقیقت همان عبور دادن تکه‌ای از ماده در بین 2 غلتک است.

از مفتول گالوانیزه جهت ساخت انواع توری مثل توری مرغی، توری فرنگی، توری مش جوشی، توری پرسی، توری حصاری، توری گابیون و… استفاده می شود. به گزارش راوابط عمومی شرکت میهن نور نشست هم اندیشی تشکل های کارگری و بازنشستگی جنوب شرق استان تهران در شرکت میهن نور برگزار گردید…. سیم بکسل که به آن طناب فولادی (Wire rope) نیز می گویند، یک نمونه طناب است که از الیاف فولاد تهیه شده است. مفتول های فنر از لحاظ مقاومت، کشش و استحکام انواع مختلفی دارند و هنگام انتخاب هر یک از آن ها باید تنش های استاتیکی و دینامیکی را در نظر بگیرید. این نوع مفتول ها باید ویژگی هایی مثل مقاومت بالا در برابر تنش های خمشی و برشی، قابل دسترس بودن، شکل پذیری راحت و خوب داشته باشند و همچنین احتمال بروز هر عیبی در آن ها صفر باشد. فنرها انواع مختلفی مثل مارپیچ، پیچشی، فشاری و کششی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارد.

سری کاری

به طور کلی هر ماده ای که بتواند نیرو و انرژی را جذب و در خود ذخیره کند نوعی فنر است اما تعریف فنر به جسم فلزی گفته میشود که دارای خاصیت ارتجاعی است و در کارخانه ها در مدل ها، اندازه ها و طرح های مختلفی ساخته میشود. همانطور که میدانید مفتول ها برای ساخت انواع فنر نیز مورد استفاده قرار میگیرند؛ شاید با شنیدن نام فنر ذهن شما به سمت همان فنرهای مارپیچی در وسایل ساده ای مثل خودکار استفاده شده است برود اما فنرها کاربردهای بسیاری در صنعت دارند و بسیار نیز متنوع هستند. یکی از بزرگترین مزیت های روش نورد سرد تلرانس دقیق و زیبایی ظاهری محصولات است. نورد مفتول را میتوان یکی از رایج ترین روش ها برای شکل دهی فلزات دانست که ظرفیت تولید بسیار بالایی نیز دارد و بدون محدودیت حتی میتوان تا صدها هزار تن فلز را در روز نورد کرد.

ورق آجدار پرسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در نوع گرم،  شمش های فولادی با عبور از غلتک های خطوط نوردِ پیوسته تغییر شکل خیلی زیادی پیدا میکند. فرآیند نورد که عبارت است از تغییر شکل پلاستیک ماده، به کمک عبور شمش ها یا ورق های آهن از بین دو غلتک انجام میشود. آهنی که به روش گرم تولید میشود، انعطاف بالایی داشته و در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. دستگاه‌های نورد در خیلی از موارد برای گرم‌کاری و سردکاری فلزات و آلیاژها در اندازه‌های بسیار متنوع بکار می روند.

بعضی از میلگردها با نورد سرد تولید شده و به همین جهت ناحیه تسلیم ندارند و به فولادهایی با سختی بالا تبدیل می شوند. احتمال دارد یک کارخانه نورد  در هر هفته ۵۰۰۰۰ تن تختال فولادی با پهنای تا حدود ۱.۸ متر تولید کند. آلومینیوم را می‌توانیم به صورت نوار ورق‌هایی به پهنای ۴متر و یا ورق‌های بسیار نازک آلومینیومی را می‌توانیم با ضخامتی حدود ۰.۰۲۵میلی متر تولید کنیم. بعد از پایان یافتن تغییر فرم، محصول نهایی بوسیله دستگاه‌های برشی خط مثل قیچی و یا اره به طول مورد نظر برش داده شده و بعد از مراحل پایانی  و کنترل، بسته‌بندی میشود و در انبار ذخیره می گردد. مهم ترین ویژگی برای نورد گرم این است که ماده در این روش به راحتی تغییر شکل می دهد. صنعت کاران کهن فهمیده بودند که شکل دادن به فلز با چکش قطعات بسیار مستحکم تری از روش ریخته گری ایجاد می کرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار